søndag 23. september 2007

Metro i Madrid

metrokart Det virker som Madrid har et sinnrikt metrosystem. Jeg må innrømme at jeg stort sett forsøker å klare meg med metroen enten jeg er i Paris eller London. Bussene virker av en eller annen grunn mye mer forvirrende. På metroen eller tuben i London, er det for eksempel lett å vite hvor man skal gå av og hvor man skal bytte.  På den annen side liker jeg godt å hoppe på tilfeldige busser og se hvor jeg havner. Sist by jeg gjorde det i var vel London, før det Roma og før det igjen, Budapest.

Ok, nå har jeg funnet ut at jeg skal av på Grand Via og at jeg kan ta linje 1 eller 5. Videre har jeg funnet ut at det er mulig å kjøpe et slags kort med varighet på eks antall dager,  jeg  er ikke sikker på om de også kan brukes på bussene.

Denne oppdateringen er forøvrig gjort med Windows Live Writer - jeg kan foreløpig ikke se de store fordelene med denne bortsett fra at man kan oppdatere mens man er offline.

2 kommentarer:

Ståle sa...

Når du går av metroen i Madrid (en veldig fiks sak, ja), følger du Grand Via vel 100 meter - eller vel så det - før du tar til høyre inn i gata til Hostal La Fontana. Så fremt du går av på rett side av veien. Det gjorde ikke jeg...

Metrokortet gjelder ikke på bussen, fant jeg ut. Men det finnes trolig et kort som inkluderer rubb und schtubb. Spør på turistinfoen.

Jeg fant forøvrig ut at mye av det jeg ville se i Madrid var i gangavstand fra hostalet. Men jeg var der bare halvannet døgn. Svære Madrid har sikkert mye mer å by på...

Leif Harboe sa...

Er ikke helt sikker på dette gjør at man kan ta alle bussene også - det finner jeg vel ut av.

BONO TRANSPORTE TURÍSTICO (Normal e Infantil)

El abono transporte turístico es la forma más práctica y económica de viajar por Madrid. Con él se pueden utilizar todos los transportes públicos de la Comunidad, sin límite de desplazamientos, dentro del periodo de validez.

El abono transporte turístico es personal e intransferible. En el momento de adquirirlo hay que presentar un documento oficial (DNI, Pasaporte, etc) que acredite la personalidad, y anotar su número en el cupón.

El cupón del abono transporte turístico se distribuirá con las instrucciones de utilización en castellano e inglés y con planos de Metro, RENFE, el callejero de Madrid y un mapa de la Comunidad donde se indican los medios de transporte y los principales puntos de interés.

Se puede elegir entre dos zonas: la zona A, que incluye los servicios de Metro, EMT de Madrid y Cercanías-Renfe dentro de esta zona, y la zona T, que comprende además de la totalidad de los servicios anteriores, todos los Autobuses Interurbanos dentro de la Comunidad de Madrid, así como las poblaciones de Guadalajara y Toledo. Los Abonos no son válidos en los Servicios Regionales de RENFE Operadora”.