fredag 5. oktober 2007

Granada fredag 5. oktober


I dag er Halvard 13 år, han fikk elektrisk gitar litt på forskudd, og forsikret meg idag per sms at han spilte hver dag! Stå på Halvard. Igår var jeg på flamenco-konsert, der var det en kar som kunne spille. Jeg brukte forøvrig halvannen time på noe som viste seg å være en strekning på ca 500 meter, jeg gikk meg fullstendig vill i de mørke smugene.
Ok, idag har jeg vært på byvandring med guide. Jeg synes igrunn Granadas historie er en mørk og dyster historie om intoleranse og grusomhet. Bildet oppe til venstre er fra et kloster opp i Alcezabaen, det vil si den mauriske delen av gamlebyen. Maurerne ble nedkjempet i 1492, og det er vel da Spanias historie begynner. "Nedkjempet" ville for eks. si at man etter hvert fant ut at maurerne skulle deporteres, og på 1600-tallet ble noen hundre tusener stakkars mennesker deport fra det som hadde vært deres hjemland til Nordafrika hvor selvfølgelig tusenvis sultet ihjel eller omkom på andre måter. Den enorme katedralen i Granada ble bygget som et symbol på seieren over de vantro. Klosteret som jeg nevnte, var i likhet med mange av kirkene i denne delen av Granada tidligere moskeer. Jeg ble veldig opprørt over historiefortellingen jeg hørte idag, den var en fortelling som hadde lite med kristelig nestekjærlig, men som i grusomhet minnet mer om nazistenes herjinger. Ligger ikke røttene til islamismen som politisk retning i Vestens behandling av muslimene, en historie som altså går tilbake til middelalderen?
Nonnene i dette klosteret tilhørerer forøvrig en meget streng orden, de tilbringer dagene med bønn og gudstjenester, og levde strengt isolert fra omverdenen.

Ingen kommentarer: