torsdag 4. oktober 2007

Granada, torsdag del 1



Buss-stasjonen ligger et stykke ifra sentrum, buss 3 og 33 fører deg til bykjernen (gamlebyen, katedralen osv osv). Fra sentrum (eks. Grand Via) går det en liten minibuss (nr. 32) opp de trange gatene til Alhambra. I likhet med metroen og bussene i Madrid, betaler man sympatiske en euro. Bussen fra Madrid til Granada kostet videre sympatiske 15,30 - omtrent det samme som jeg betaler for Bryne/Stavanger t/r med toget.
Jeg startet dagen tidlig - før 7 - hadde en drøm om ta bussen opp til Alhambra for å få med soloppgangen, vel jeg bomma litt, det var bekmørkt og jeg ble med bussen ned igjen.
Dagens program, jobbe med NKS og skole i alle fall et par timer, så må jeg se katedralen, i størrelse må den vel være noe tilsvarende katedralen i Sevilla (de brukte da også 200 år tror jeg ) på å bygge den.
Jeg har et noe ambivalent forhold til slott og katedraler, er det symboler over maktmennesker og undertrykking? Ble katedralen bygget for å ære Gud, eller ble den bygget som symbol på at man endelig hadde klart å hogge hodet av maurerne? Hva slags symbol er dette egentlig? Så tror jeg at jeg skal forsøke å våge meg ut i nattelivet, ser det er en Flamencokonsert i gåavstand fra hotellet. Siste ting jeg må ordne, ny overnatting. Synd - jeg likte meg på hotellet - heter et eller annet med Los Tablos, dyrt var det heller ikke.
Spansken min duger ikke til de dyptpløyende filosofiske og personlige samtaler, Ståle, hva gjør du for å komme i kontakt med lokalbefolkningen?

3 kommentarer:

Heidi sa...

Nå prøver eg bare.

Heidi sa...

Nå fekk eg endeleg til å kommentera her :-) Problemet var nok at du hadde oppretta konto for meg med bare det eine etternamnet mitt ;-) Eg brukar jo alltid to. Var så lei av lange kommentarar som forsvant ut i ingenting at eg måtte starta med ein liten prøveklut. Så mange fine bilete du har lagt ut på flickr. Eg skulle gjerne ha reist i lag med deg, men nokon må som kjent passa tannhjula heime i Norge og. Nå har eg ferie. Det er herleg. Skal bare ein snartur innom jobben i dag...
God tur vidare, og pass godt på deg sjølv.
Klem og varme helsingar frå meg og ungane og kattane.

Ståle sa...

Heisann! Kjekt å lese om ferden din gjennom España! Vært litt vel sløv til å kommentere, men jeg har vært innom nesten daglig allikavæl...

Du spør, du. Hva skal jeg svare på et sånt spørsmål? Jeg pleier å komme i kontakt med folk rundtomkring bare ved å la tingene "take their own course". Manglende felles språk er ikke alltid en hindring, men kan også være et utgangspunkt for å få kontakt. Det å prøve å gjøre seg forstått for hverandre kan være spennende i seg selv :-)
Men for å svare helt dønn ærlig:
Ikke alltid jeg klarer å komme i kontakt med folk. Når det skjer er det gjerne ved at jeg er åpen for det som måtte komme, tar kontakt og håper på det beste. Kan vel si det slik at jeg ikke oppnår kontakt i 9 av 10 tilfeller. Men det 10. er vel verd innsatsen som oftest.
Å spørre meg fram eller om hjelp er ofte en godt start. Og ofte tar andre kontakt for å få hjelp av meg. Da gjelder det å ikke se for mye ut som en turist. Gjør jeg det, blir det stort sett umulig kontakt med tigging eller tilbud om unevnelige ting som blir resultatet.
Underveis skjer det ofte at jeg får kontakt med folk - i buss eller tog. Og en sjelden gang i fly. Da kjeder folk seg tydeligvis såpass at det etter hvert blir mulig å snakke med hun eller han som sitter ved siden av eller rett ovenfor. Og da får en tid til å få skikkelig kontakt - uavhengig av språk.
Konklusjon: Go with the flow og la det som skjer få skje. Og for all del: ikke vær bedreviter. Da mister folk stort sett interessen veldig fort :-)

God tur videre!