tirsdag 2. oktober 2007

Tirsdag, 2. oktober Madrid



Idag var første post på programmet å komme seg på nett - dvs. på nettkafeen noen minutter fra pensjonatet. Betalte 6 euro for 24 timer. For første gang skulle jeg holde innlegg på en online-konferanse der 1/3 av deltakerne (mye bibliotekarer) var samla i Oslo, 1/3 fulgte med på nett, og der resten kommer til å se "forestillingen" seinere ettersom den ble tatt opp. Niels Damsgaard, en entusiastisk bibliotekar fra Danmark, leder deltakerne gjennom web 2.0 skolen, og jeg skulle da snakke om mine erfaringer i videregående skole. Vi hadde testa verktøyet flere ganger på forhånd, og som det kanskje fremgår av illustrasjonen består konferanseverktøyet av to skjermdeler, en del der deltakerne kan chatte, kommentere eller stille spørsmål, og en hoveddel med en powerpoint med weblenker.
Det fungerte utmerket - jeg hadde headsett med mikron og skravla ivei her, noe som ikke vekker spesielt oppsikt i en nettkafe der mange bruker Skype. Noen av deltakerne var også ganske ivrige til å kommentere. Etter å ha snakka i 40 minutter, fikk deltakerne i Oslo anledning til å stille spørsmål. De virka ikke veldig provosert over at jeg hevdet at lærebøker i vgs. kom til å forsvinne i løpet av 4-5 år. En sa riktignok at dette kom til å ta lang tid, ja - 4-5 år idag er ganske lang tid.
Imorgen skal jeg finne Estación Sur de Autobuses og ta bussen til Granada. Madrid er forøvrig en diger by som jeg gjerne tilbringer litt mer tid i, og jeg kommer vel gjerne til å ta et par dager til her før tilbakereisen i slutten av måneden.

Ingen kommentarer: