mandag 15. oktober 2007

Malaga mandag


Det virket som all den spanske grammatikken hadde forsvunnet i løpet av helgen. Da jeg ble hørt i hjemmeleksa (ingen bønn - alle høres - av og til forsøker vi å regne ut hvilket spørsmål vi kommer til å bli hørt i, men den taktikken avsløres raskt, vel - Professor Leopolds beskjed var klar: alt feil. Språkskolen er sykelig opptatt av alle mulige måter en kan bøye og brekke spanske verb. Presens - preteritum indefinido - preteritum ikke - indefinido. Futurum perfektum - og dette er bare starten. Da futurum ble introdusert, ble vi trøstet med at det kun var 12 uregelmessige verb, og de skal vi selvfølgelig lære oss på sparket.
Ryggen derimot har hatt godt av en ganske så bedagelig helg. Skolen har et rikt utvalg av spanske filmer en kan låne, så jeg ligger på senga og ser på en hyggelig romantisk film om en ung engelsk dikter som slår seg ned i en fattig landsby nær Granada for å dikte, han blir selvfølgelig forelsket i fattigjenta Maria, og - jeg har ikke sett slutten - men dette må jo bare gå riktig galt.....
Jeg gav alt i salsa-timen idag, vrikket og vraltet, og synes selv at dette begynner å bli ganske så latinsk. Men salsa-Herman hadde selvfølgelig spart noen skikkelige vanskelige greier der mannen skal rotere som en snurrebass før hendene på mann og kvinne på en intrikat måte skal først knytte seg i en knute før knuten elegant løses, alt mens mann og dame roterer og svinger. Damene ønsker seg da en dansepartner som er mer på deres høyde, for de fleste av deltakerne er på ca Heidis høyde, det vil si de rekker meg til brystet. Så her blir det å rotere på hotellrommet og dessuten satse på litt mental trening og håpe at knuten løser seg imorgen.
Kari Mills og jeg utveksler intrigeriske blikk om hvem som har matet kattene - jeg tror jeg må lure meg bort i kveldinga med litt bløtfor. Det er rart med det - små sultne katter - spesielt den ene lille svarte som selv har to kattunger - hvem klarer å ikke løpe ned til supern og handle comida para gatto.
Buenas noches - hasta luego.

Ingen kommentarer: