torsdag 25. oktober 2007

Madrid 25. oktober




Nå er jeg tilbake til utgangspunktet - Hostal La Fontana i Madrid. Enrique kjørte meg til jernbanestasjonen. Toget til Madrid tok litt over 2 timer.
Igår besøkte jeg skolen til Enrique som har litt over 600 elever i alderen 12-18. I Spania går man i utgangspunktet 10 år på skole. Hvis man vil studere, tar man to år til. Jeg har egentlig alltid ment at 13 år "obligatorisk skolegang" er minst ett år for mye. Jeg forstod det også slik at de som ville studere, måtte ta opptaksprøver og at karakterer fra skolen egentlig ikke spilte så stor rolle.
Jeg var med i 4 ulike klasser, og en del av tida gikk med til å snakke engelsk med elevene. Spanske elever er vel ikke veldig ulike norske. Det var litt som å ta vikartimer på sparket.
Etter skolen gikk vi på kinarestaurant, deretter kjørte vi ca 7 mil til klosteret i Guadelope. På kvelden skulle vi grille i hytta til en tegnelærer ved skolen, han var kunstner og leiligheten hans var full av heftige erotiske og erigerte bilder. Jeg skrøt selvfølgelig av den sterke energien og de fine fargene.
Det var to ganske intense dager med spising og drikking og bilingual prat til langt på natt.
Akkurat nå er vel målet å handle litt, så kjenner jeg en viss dragning til et sted som heter Cañada, som har vært mye omtalt i media de siste dagene. Det er et område tildels okkupert av immigranter, men Enrique mente vel at det var stedet en burde gå hvis en ville bli slått ned og ranet. Hmmm - det høres jo spennende ut.

Ingen kommentarer: