lørdag 6. oktober 2007

Granada fredag/lørdag


Å gå på kino er ganske ok etter en lang dag på vandring, lite sosialt krevende, og er man heldig er filmen ikke dubba til spansk, men noe den selvfølgelig var. Jodie Foster på spansk. Hun kler forøvrig de små rynkene på overleppa. Spor av levd liv. Hotellet (Los Titolos) var fullbooka for helgen, etter 3 pensjonatdøgn i Madrid, var det deilig med hotellstandard ( ca 50 euro per døgn medregna frokostbuffet til 7 euro), nei, det var bare å begi seg på vandring, og jeg endte opp med et veldig greit pensjonat (Hostal) som det kryr av i smågatene her. Det koster halve prisen, og så lange gjestene ikke bråker, er det helt ok (det finnes ikke lydisolering).
Idag har jeg jobbet med NKS, mener jeg har en ok struktur etterhvert på kurset, og jeg har handla en spansk grammatikk. I avisene har det forøvrig stått at turistsektoren i Granada scorer dårlig på høflighet og service. Jeg synes det er nokså ymse.
Jeg synes det mangler en del på vennlighet og imøtekommenhet f.eks. i forhold til USA. Fyren i bokhandelen fikk jeg rett og slett lyst til å riste, det var fullstendig kaos i bokhandelen, bøker stabla i hauger i noe som bare med stor velvilje kan karakteriseres som noe i retning av system. Han gadd selvfølgelig ikke å finne fram aktuelle bøker. Her måtte man hjelpe seg selv. Aktivt salg? NOT.
Ellers har jeg gjort mitt for å støtte den svarte økonomien (i dobbelt forstand). Jeg har vondt av disse afrikanerne (de fleste er kølsvarte) som står og selger på piratkopierte plater, dvd'er, ymse motevarer osv. De kommer fra land med null framtid, og har ofte ved å risikere livet, klart å komme seg over til Europa til tross for EUs forsøk på å lage et nytt jernteppe. Tenk om det var du og jeg som stod der og forsøkte å tjene noen euro på gatesalg. Derfor - jeg kjøpte med beste samvittighet to piratkopierte cd'er og et "Burberry-belte" fra en ung mann fra Senegal.
Imorgen tar jeg bussen til Malaga, og vil være der fram til og med den 20. okt. Rent salsamessig bekymrer det meg at jeg har fått noe som minner om et kink, har antakelig med at jeg ikke tok med koffert med hjul, derimot en skulderbag som ble ganske tung, og som har gitt mine tynne og skrøpelige lektorskuldre en liten vridning. Derfor - ny trillekoffert! Bussen tar ca halvannen time.

2 kommentarer:

Heidi sa...

God betring :-)

Leif Harboe sa...

kjenner meg bedre allerede